Weerwolven van Wakkerdam spelregels!
Weerwolven van Wakkerdam, het spel dat je vriendschappen op de proef stelt en je leert wie van je vrienden effectief kan liegen zonder met hun ogen te knipperen! In dit meeslepende sociale deductiespel worden de serene nachten van het dorpje Wakkerdam verstoord door bloeddorstige weerwolven, terwijl onschuldige dorpelingen wanhopig proberen te overleven en de monsters te ontmaskeren.
Met niets meer dan een stel rolkaarten en je vermogen om te liegen, te beschuldigen en te overtuigen, verandert Weerwolven van Wakkerdam elke spelavond in een emotionele rollercoaster vol verraad, verdachtmakingen en tactische eliminaties.
Met niets meer dan een stel rolkaarten en je vermogen om te liegen, te beschuldigen en te overtuigen, verandert Weerwolven van Wakkerdam elke spelavond in een emotionele rollercoaster vol verraad, verdachtmakingen en tactische eliminaties.
Wat heb je nodig voor een nachtmerrie in Wakkerdam?
Voor je reis naar het mysterieuze Wakkerdam heb je natuurlijk het basisspel nodig met zijn set rolkaarten. Je hebt ook een groep van minstens 8 spelers nodig (hoe meer, hoe beter!) en één persoon die bereid is de spelleider te zijn. Deze spelleider neemt niet deel als speler, maar orkestreert het hele drama van begin tot eind.
Het spel werkt het best in een ruimte waar het licht gedimd kan worden voor de nachtfase. Een sfeervol kaarsje is optioneel, maar voegt beslist wat griezelsfeer toe. Bonuspunten als je een sound-effect van huilende wolven kunt afspelen!
Waarom een spelleider nodig? Omdat iemand de dorpelingen door hun collectieve nachtmerrie moet leiden, en omdat er zonder spelleider geen eerlijke manier is om te bepalen wie er 's nachts wordt verslonden!
Het spel werkt het best in een ruimte waar het licht gedimd kan worden voor de nachtfase. Een sfeervol kaarsje is optioneel, maar voegt beslist wat griezelsfeer toe. Bonuspunten als je een sound-effect van huilende wolven kunt afspelen!
Waarom een spelleider nodig? Omdat iemand de dorpelingen door hun collectieve nachtmerrie moet leiden, en omdat er zonder spelleider geen eerlijke manier is om te bepalen wie er 's nachts wordt verslonden!
Voorbereiding: het dorp klaarmaken voor de donkere nacht
De spelleider stelt eerst het dorp samen. Afhankelijk van het aantal spelers, kiest de spelleider een set rolkaarten. Voor een basisspel met 12 spelers zou je bijvoorbeeld kunnen gaan voor: 2 weerwolven, 1 ziener, 1 heks en 8 gewone dorpelingen.
De spelleider schudt alle rolkaarten en deelt er één uit aan elke speler. Iedereen bekijkt in het geheim zijn eigen rol, waarna het spel kan beginnen. Voor het eerste spel is het handig als de spelleider kort alle rollen toelicht, zodat iedereen weet wat er mogelijk is.
Zet je schrap, want het leven in Wakkerdam is nooit meer hetzelfde zodra de eerste nacht valt...
De spelleider schudt alle rolkaarten en deelt er één uit aan elke speler. Iedereen bekijkt in het geheim zijn eigen rol, waarna het spel kan beginnen. Voor het eerste spel is het handig als de spelleider kort alle rollen toelicht, zodat iedereen weet wat er mogelijk is.
Zet je schrap, want het leven in Wakkerdam is nooit meer hetzelfde zodra de eerste nacht valt...
De dans tussen dag en nacht
De spelleider kondigt aan dat de nacht valt over Wakkerdam en vraagt alle spelers hun ogen te sluiten. Hier begint het spannende deel: verschillende rollen worden één voor één opgeroepen om hun ogen te openen en hun speciale actie uit te voeren.
De eerste die ontwaakt is vaak de ziener. Deze mysterieuze dorpeling mag één speler aanwijzen, waarna de spelleider stilletjes laat zien of deze persoon een weerwolf is of niet. Deze informatie is cruciaal, maar de ziener moet voorzichtig zijn met het delen hiervan overdag, want de weerwolven zullen alles doen om deze waardevolle bondgenoot te elimineren.
Dan is het tijd voor de weerwolven om hun ogen te openen. Ze herkennen elkaar en kiezen samen, in volledige stilte door middel van gebaren, een slachtoffer dat ze die nacht zullen verslinden. Na hun macabere keuze sluiten ze weer hun ogen.
Als laatste komt de heks aan de beurt. De spelleider toont haar wie het slachtoffer van de weerwolven is. Met haar krachtige elixers heeft ze twee opties: ze kan haar levenselixer gebruiken om het slachtoffer te redden, of haar gifdrankje inzetten om een andere speler te elimineren. Elk drankje kan ze slechts één keer per spel gebruiken, dus timing is alles!
Er kunnen ook andere speciale rollen actief zijn, zoals Cupido (die aan het begin van het spel twee spelers als geliefden aanwijst), het Onschuldige Meisje (dat stiekem mag proberen te spieken tijdens de weerwolvenfase), of de Jager (die bij zijn dood iemand anders kan meenemen).
De eerste die ontwaakt is vaak de ziener. Deze mysterieuze dorpeling mag één speler aanwijzen, waarna de spelleider stilletjes laat zien of deze persoon een weerwolf is of niet. Deze informatie is cruciaal, maar de ziener moet voorzichtig zijn met het delen hiervan overdag, want de weerwolven zullen alles doen om deze waardevolle bondgenoot te elimineren.
Dan is het tijd voor de weerwolven om hun ogen te openen. Ze herkennen elkaar en kiezen samen, in volledige stilte door middel van gebaren, een slachtoffer dat ze die nacht zullen verslinden. Na hun macabere keuze sluiten ze weer hun ogen.
Als laatste komt de heks aan de beurt. De spelleider toont haar wie het slachtoffer van de weerwolven is. Met haar krachtige elixers heeft ze twee opties: ze kan haar levenselixer gebruiken om het slachtoffer te redden, of haar gifdrankje inzetten om een andere speler te elimineren. Elk drankje kan ze slechts één keer per spel gebruiken, dus timing is alles!
Er kunnen ook andere speciale rollen actief zijn, zoals Cupido (die aan het begin van het spel twee spelers als geliefden aanwijst), het Onschuldige Meisje (dat stiekem mag proberen te spieken tijdens de weerwolvenfase), of de Jager (die bij zijn dood iemand anders kan meenemen).
De spelleider kondigt aan dat de dag aanbreekt in Wakkerdam en vraagt iedereen om de ogen te openen. Dan volgt het dramatische moment waarop wordt onthuld wie er 's nachts is overleden. Deze speler toont zijn rolkaart en is uitgeschakeld (maar mag wel blijven kijken naar het verdere verloop).
Nu breekt er chaos uit in het dorp! Iedereen mag vrijuit praten, beschuldigen, liegen, verdedigen en theorieën delen. De dorpelingen proberen uit te vinden wie de weerwolven zijn, terwijl de weerwolven proberen de verdenking af te wentelen. Dit is waar het sociale aspect en de deductie tot hun recht komen. Let op de kleinste tekenen van nervositeit, inconsistenties in verhalen, of spelers die opvallend stil zijn!
Na de discussie volgt een stemronde. Alle overlevende spelers wijzen tegelijk iemand aan die ze verdenken een weerwolf te zijn. De speler met de meeste stemmen wordt door het dorp gelyncht en onthult zijn ware identiteit. Was het een weerwolf? Dan juicht het dorp! Was het een onschuldige? Dan grijnzen de weerwolven heimelijk en maken zich op voor de volgende nacht...
Nu breekt er chaos uit in het dorp! Iedereen mag vrijuit praten, beschuldigen, liegen, verdedigen en theorieën delen. De dorpelingen proberen uit te vinden wie de weerwolven zijn, terwijl de weerwolven proberen de verdenking af te wentelen. Dit is waar het sociale aspect en de deductie tot hun recht komen. Let op de kleinste tekenen van nervositeit, inconsistenties in verhalen, of spelers die opvallend stil zijn!
Na de discussie volgt een stemronde. Alle overlevende spelers wijzen tegelijk iemand aan die ze verdenken een weerwolf te zijn. De speler met de meeste stemmen wordt door het dorp gelyncht en onthult zijn ware identiteit. Was het een weerwolf? Dan juicht het dorp! Was het een onschuldige? Dan grijnzen de weerwolven heimelijk en maken zich op voor de volgende nacht...
Van nacht naar dag en weer terug
Het spel gaat door met afwisselende nacht- en dagfasen. Elke nacht vallen de weerwolven aan, gebruiken de speciale rollen hun krachten, en elke dag wordt er iemand door het dorp gelyncht. Dit gaat door tot een van de groepen wint.
Het Einde van de Horrorshow
Het spel eindigt op twee mogelijke manieren:
• De dorpelingen winnen als alle weerwolven zijn geëlimineerd.
• De weerwolven winnen als het aantal weerwolven gelijk is aan of groter dan het aantal overgebleven dorpelingen.
Er zijn ook speciale wincondities voor bepaalde rollen. Bijvoorbeeld, als Cupido twee geliefden heeft aangewezen, kunnen deze alleen samen winnen, ongeacht hun oorspronkelijke team!
• De dorpelingen winnen als alle weerwolven zijn geëlimineerd.
• De weerwolven winnen als het aantal weerwolven gelijk is aan of groter dan het aantal overgebleven dorpelingen.
Er zijn ook speciale wincondities voor bepaalde rollen. Bijvoorbeeld, als Cupido twee geliefden heeft aangewezen, kunnen deze alleen samen winnen, ongeacht hun oorspronkelijke team!
Geheime Tactieken voor Weerwolven en Dorpelingen
Voor Weerwolven
Wees niet te stil, maar ook niet te dominant in discussies. Beschuldig anderen met overtuiging en bouw een verhaal op dat je eigen onschuld benadrukt.
Overweeg om jezelf of je mede-weerwolf soms licht verdacht te maken, om later te kunnen "bewijzen" dat je onschuldig bent als je niet wordt gelyncht.
Onthoud dat de ziener je grootste bedreiging is. Als iemand beweert de ziener te zijn en jou als weerwolf identificeert, ontken dan alles en beschuldig hen ervan te liegen!
Voor Dorpelingen:
Let op inconsistenties in de verhalen van spelers en op hun non-verbale communicatie.
Als je de ziener bent, overweeg dan zorgvuldig wanneer je je identiteit onthult. Te vroeg kan je een doelwit maken, te laat kan het dorp kostbare informatie ontzeggen.
Als je een speciale rol hebt, zoals de heks, gebruik je krachten strategisch. Soms is het beter om een drankje te bewaren voor een kritiek moment later in het spel.
Klaar om de nacht in te duiken en te ontdekken wie van je vrienden eigenlijk een bloeddorstige weerwolf is? Verdeel de kaarten, dim de lichten en laat de beschuldigingen beginnen! In Wakkerdam is niemand veilig zodra de zon ondergaat...
Wees niet te stil, maar ook niet te dominant in discussies. Beschuldig anderen met overtuiging en bouw een verhaal op dat je eigen onschuld benadrukt.
Overweeg om jezelf of je mede-weerwolf soms licht verdacht te maken, om later te kunnen "bewijzen" dat je onschuldig bent als je niet wordt gelyncht.
Onthoud dat de ziener je grootste bedreiging is. Als iemand beweert de ziener te zijn en jou als weerwolf identificeert, ontken dan alles en beschuldig hen ervan te liegen!
Voor Dorpelingen:
Let op inconsistenties in de verhalen van spelers en op hun non-verbale communicatie.
Als je de ziener bent, overweeg dan zorgvuldig wanneer je je identiteit onthult. Te vroeg kan je een doelwit maken, te laat kan het dorp kostbare informatie ontzeggen.
Als je een speciale rol hebt, zoals de heks, gebruik je krachten strategisch. Soms is het beter om een drankje te bewaren voor een kritiek moment later in het spel.
Klaar om de nacht in te duiken en te ontdekken wie van je vrienden eigenlijk een bloeddorstige weerwolf is? Verdeel de kaarten, dim de lichten en laat de beschuldigingen beginnen! In Wakkerdam is niemand veilig zodra de zon ondergaat...